「北朝鮮籍の船舶など4隻を制裁対象に追加 国連安保理」
10/10 2017
http://www.fnn-news.com/news/headlines/articles/CONN00372957.html
上記の記事によると「国連安保理は、北朝鮮に対する制裁決議で禁止されている物品を運んでいたとして、5日付で、北朝鮮籍などの4隻の船舶に対して、国連加盟国の港に入港することを禁止する措置をとった。」とある。
北朝鮮に便宜置籍船で加担しているのはどれも小国である。
By Paul Peachey in London
The number of ships detained under the Paris MoU hit the highest level for a decade in 2022, with port authorities forced to take on a greater role in tackling substandard vessels.
The organisation’s annual report revealed that more than 4% of vessels were detained from 17,289 inspections and took a sideswipe at flag states, and the recognised organisations that carry out inspections on their behalf, for not playing their part.
Some of the most frequently recorded deficiencies in 2022 included problems with fire doors, seafarer contract issues and the cleanliness of engine rooms, the
report said.
“While a direct link to Covid-19 cannot be easily established, it is concerning that the 2022 detention rate is the highest in 10 years,” the report said.
“This has increased the importance of port state control as a line of defence, where others — in particular shipowners, flag states and recognised organisations — fail to take their responsibility sufficiently.”
The report said detentions have declined slowly but steadily for years before the 2022 figures. The detentions represent 723 vessels but include some that were held more than once in the year.
“We hope, and in fact assume, that the chain partners in the maritime sector ... will also take measures to put a stop to this negative trend,” Paris MoU chairman Brian Hogan and secretary general Luc Smulders said.
The highest proportion of detentions was for ships flagged by Moldova, according to the figures, with 10 detentions of 32 vessels inspected — or 31%.
Cameroon was second on the list with 27% of vessels inspected. Vessels flagged by Tanzania, St Kitts & Nevis and Algeria all had detentions of ships above 15% of those inspected, according to the report.
The Paris MoU also reported a slight downward shift in quality of shipping as measured by its white, grey and black lists of flags. The list status is calculated based on three years of rolling data with at least 30 inspections
during the period.
Dark fleet
White-list flags was down one from 2021 to 39, while nine flag states were black-listed in 2022, up from seven in 2021. The nine are Cameroon, Moldova, Algeria, Togo, Albania, Vanuatu, Sierra Leone, Comoros and Tanzania.
A number of those have been prominent in flagging the so-called “dark fleet” tankers, hauling sanctioned oil cargoes from Iran, Venezuela and Russia. They include Cameroon, Togo and Sierra Leone.
St Kitts & Nevis, which is on the grey list but was in the top five flags for detentions in 2022, dropped a number of vessels managed by India’s Gatik Ship Management earlier this year amid suspicions of sanctions-busting linked to Russian oil shipments.
The inspections in 2022 marked a return to normal operations after two years of lower activity, owing to the Covid-19 pandemic.
The Paris MoU agreement includes 26 European coastal states and Canada. Russia is currently suspended from the organisation because of its invasion of Ukraine.
水産大学校 練習船 耕洋丸が売船され、セント・キッツ籍の船名「NORTHERN QUEEN」されたが
下関で出港停止を受けたようだ。「水産大学校 練習船 耕洋丸」と「NORTHERN QUEEN」が
同一船である根拠は、IMO番号7709253が同じであること。
下記の資料を参考にしてください。
日本のマグロが値上がりしない理由。寿司屋からマグロが消えない理由。(マグロは食卓から消えたかのHPより)
FOC(便宜置籍船)が違法行為に使われていることについてである。
「便宜置籍船は冷凍船に安く買いたたかれるためにコストダウンにつとめ、犯罪的行為に及ぶこともある。
例えば、船員の長時間労働と低賃金、老朽船の使用と整備不良、傷病対策の不備など。」
と書いてある。少し誤解をしているようである。
犯罪行為が見逃されるから便宜置籍船にするのだと思う。違法行為が見逃されるから、
老朽船でも問題なく登録され、整備不良でも検査に合格した証明として証書を保持している、船員の
ことなど関係ないし、船員を守る規則もない。だから、全て許されるのである。
マグロは食卓から消えたか
のHPを見て何とかしなければならないと思った人は、
国土交通省
に外国船に対して厳しい検査を行うように要求してほしい。そして、FOC(便宜置籍船)が
国際条約に満足するように検査する行為に非協力的な日本企業を批判してほしい。
ある企業は国際貢献になるのかわからないので、協力できないと言う。ある日本企業は無視する。
PSC(外国船舶監督官)
が厳しく検査すれば、
サブスタンダード船
は減少する。船舶をFOC船(便宜置籍船)に変えようが出港停止命令を受ける。
あまりにもひどい船の場合、1ヶ月でも1年でも出港停止にすることができる。
これで問題のあるFOC船(便宜置籍船)は日本に簡単に入国しなくなる。
日本企業が運賃の安い
サブスタンダード船
を使いたくとも、使えないことになる。
FOC魚船(便宜置籍船)にも同じ事が言える。日本に問題のある
FOC魚船(便宜置籍船)が入港すれば、検査して問題を見つければ出港停止命令を出せばよい。
FOC魚船(便宜置籍船)にするために日本から売船され出向する船舶を検査し、
問題があれば出港停止命令を出せばよい。これを本当に実行するだけで、
マグロは食卓から消えたか
で述べられている問題は減少する。違反は許さない。違反を見つける。そして適切な処分を出す。
当然のこと。問題は、
国土交通省
が実行していないこと。
しかも
国土交通省
の海事局、総務課の外国船舶監督業務部でも
サブスタンダード船
の撲滅に非協力的なのである。これが日本の現実。
FOC(便宜置籍船)が悪いだけでなく、日本及び日本企業にも問題がある。
第2回パリMOU・東京MOU合同閣僚級会議の結果について (国土交通省のHPより)
(岩崎忠夫大臣政務官が代表として参加し、サブスタンダード船の排除に向けた我が国の決意を表明)
はリップサービスで、本気で取組んでいない。
真実を知りたい人は、国土交通省
海事局、総務課の外国船舶監督業務部に連絡を取ってほしい。
国土交通省
だけ責めるのはかわいそうなので言うが、水産庁も問題に真剣に取組んでいない。少なくとも
個人的な経験を通して感じたことだ。ある業者やある団体がマグロ問題を叫ぶので仕方がなしに
やっている。そんな感じがする。日本の水産業者だって違反をしてきた。今は、国際的な違法行為が
自分達の首をしめる状態になっている。だから困る。そして、まじめにやっているもの達が被害者。
一度、関係者は真剣に考える必要があると思う。
下記の問題も
欠陥船(サブスタンダード船)
の排除のためには解決されなければならない。
★カンボジア籍船
:以前はホンジュラスやベリーズが有名でした。現在は、質の悪い船/登録されている隻数
では世界で一番だと思います。
★モンゴル籍船
:カンボジアの後に出来ました。以前、カンボジア船を登録した会社が登録業をしている。
★ツバル籍船
:日本で問題と見られている国籍では、一番新しい。以前、カンボジア船を登録した会社が
登録業をしている。
★グルジア籍船
:日本で出港停止命令を受けた船舶が増えた。ツバル籍船の次になるのか。
★シエラレオネ籍船: 北九州で大量の麻薬が見つかり、船主は行方不明になり船が放置された事件に認知度がアップ。また、東京・伊豆大島沖で2013年9月、丸仲海運が所有する貨物船「第18栄福丸」が中国企業所有のシエラレオネ籍船貨物船「JIA HUI」と衝突し、栄福丸の乗組員六人が死亡した事故でさらに注目を集める。
★トーゴ籍船:日本ではまだ少ない。
★パラオ籍船:日本でも見られるようになった。
Black listed cargo vessel sank after cargo shift - satisfaction about loss in Ukraine
The "Fort Azov" sank during the night of Feb 19 short past midnight at its anchor position one mile off Sinop after having developed a list to port in a storm near Ayancik before. The ship had sailed from the Fatsa Port in Varna on Feb 17 at 6 p.m. with a cargo of wood which shifted in adverse weather conditions.
At 9 p.m. the captain requested help of the the Coast Guard, an an SAR operation was launched by the TCSG-72 which was launched at 11 p.m. and reached the ship at 11.40 p.m. The weather conditions made the transfer of the crew unsafe, but later in the morning the captain declared the ship could sink at any moment, and the rescue efforts of the Coast Guard were resumed.
On Feb 18 at 10 a.m. the crew of 12 was recovered from the liferafts and taken to Çaylıoğlu at 10.50 a.m. where the castaways underwent health inspections and customs clearance by the District Gendarmerie Command.
The ship had already three times sailed to the "annexed" Kerch and was included in the Crimean "black list". Ukrainian people have already expressed satisfaction with the loss of the vessel.
Ship Name:
FORT AZOV
Type of Ship:
GENERAL CARGO
Flag:
SAINT KITTS & NEVIS
IMO:
8230053
Gross Tonnage (ITC):
2457 tons
Year of Built:
1970
Builder:
ZAVODY TAZKEHO STROJARSTVA - KOMARNO, SLOVAKIA
Class Society:
INTERNATIONAL REGISTER OF SHIPPING
Manager & owner:
OSTMET - RIGA, LATVIA
Former name:
NOVAYA LADOGA until 2009 Sep
LENINSKAYA ISKRA until 1992 Apr
VOLGO BALT 125 until 1994 Mar
連絡先の情報については、
AMSA(オーストラリア)のHPを参考にしてください。
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